Na završnoj radionici međunarodnog projekta EU SETA (South East Transport Axis) projekta, koja je održana u Rijeci 13. i 14. ožujka 2014.g., predstavljeni su rezultati troipolgodišnjega rada na Projektu, koji su sažeti u dokumentu pod nazivom CDP – Corridor Development Plan, čiji je sadržaj transparentno prezentiran od strane svih projektnih partnera, uključujući i Akademiju tehničkih znanosti Hrvatske. U sklopu Završne radionice (konferencije) EU projekta SETA, predstavnici projektnih partnera: Regionalne vlade Gradišća kao vodećeg partnera, Regionalne vlade Donje Austrije, Saveznog ministarstva prijevoza, inovacija, i tehnologije Republike Austrije, Ministarstva prijevoza, izgradnje i regionalnog razvoja Republike Slovačke, Željezničke korporacije Györ-Sopron-Ebenfurti, Luke Koper, Slovenija, Zapadne prekodunavske regionalne razvojne agencije, neprofitnog društva s ograničenom odgovornošću iz Soprona, Mađarska, Općine Monfalcone, Italija, Grada Rijeke i Akademije tehničkih znanosti Hrvatske iz Zagreba potpisan je Memorandum o razumijevanju, kojim su se projektni partneri sporazumjeli da će dati svoj doprinos u realizaciji rezultata ovih istraživanja.
Naime, projekt SETA nastao je kao reakcija Europske komisije na potrebu prometnog povezivanja sjevera i juga Europe prometnim koridorom između Baltika i Jadrana prema zemljama Bliskog, Srednjeg i Dalekog Istoka koje sa 2/3 svih svjetskih potrošača predstavljaju najveće tržište na svijetu, ali i veliko tržište EU. U okviru projekta SETA iznađena su rješenja za značajni dio tog prometnog koridora i to od sjeverno jadranskih luka, posebno područja Republike Hrvatske i Luke Rijeka, preko Zagreba i zapadne Mađarske, do mega pretovarnog čvorišta središnje Europe na prostoru Beč-Bratislava.
Temeljno područje istraživanja projekta SETA vezano je uz unapređivanje i sustavni razvoj međunarodnog intermodalnog prometa u kojemu se treba osigurati udio elektrificirane željeznice i unutarnje plovidbe, u prijevozu robe i putnika, minimalno 85%, a ekološki neodrživog, energetski neracionalnog i ekonomski manje isplativog cestovnog prometa maksimalno do 15%. Na Radionici je posebno istaknuto da je u okvirima projekta SETA u Hrvatskoj proizveden moderni putnički vlak koji je testiran 28. rujna 2012.g. na relaciji Zagreb – Beč preko Mađarske koji je napravio uštedu u vremenu vožnje za gotovo dva sata u odnosu na postojeće stanje pa je počela njegova serijska proizvodnja za potrebe “Hrvatskih željeznica”, koje su naručile 44 putnička vlaka. Također je navedeno da je izabran izvođač radova za izgradnju matičnog kontejnerskog terminala u Luci Rijeka, raspisan je međunarodni tender za izbor najpovoljnijeg operatera na tome terminalu koji ga treba opremiti sa najmodernijom prekrcajnom opremom za prihvat najvećih matičnih brodova. Ujedno je pokrenut proces rekonstrukcije uskih grla na željezničkoj pruzi koja su utvrđena projektom SETA čime je pokazana osobita korist za Republiku Hrvatsku od ovoga projekta.
Prof. dr. sc Ivan Miloš